top of page

Van burn-out naar creativiteit, het inspirerende verhaal van Dewi Sijl


We hebben bij Dewi thuis afgesproken. Vol trots laat ze mij haar ouderlijk huis zien, en ik krijg een warm welkom van Dewi en haar ouders. Wat leuk om te zien waar iemand opgegroeid is. Nog een paar weken en dan gaat ze op zichzelf wonen, er is al van alles gekocht wat vol enthousiasme aan me getoond wordt.


Als de koffie en thee ingeschonken zijn begint Dewi te vertellen.

“Ik zat in een burn-out of een beginnende burn-out, ik zat niet lekker op mijn werk, ging met buikpijn naar mijn werk, was ongelukkig, het huilen stond me nader dan het lachen.

Gewoon totaal niet gelukkig zijn met wie ik was. Ik werkte wel maar was er eigenlijk niet bij, ik zat op de achtergrond. Lichamelijk was ik er wel maar mentaal zat ik heel ergens anders. Een dood musje, hopeloos.

Ik zag geen oplossing meer hoe ik het anders zou kunnen doen.


De psycholoog waarbij ik liep, adviseerde mij om eerst maar eens twee weken thuis te blijven om tot rust te komen. Dit tot rust komen lukte niet echt en de twee weken thuis werden met twee weken verlengd. Hierna ging ik op een andere locatie re-integreren voor twee keer twee uur per week. Het ging daar wel makkelijker maar ik was niet mijzelf, ik was nog steeds afwachtend en was stil.

Dit heb ik zo’n vijf weken gedaan.


En toen kwamen jullie.

Ik weet het nog goed, het was een emotioneel gesprek.

Jullie gaven aan míj te willen helpen. Eerst had ik er een beetje mijn vraagtekens bij want ik had al genoeg hulp gehad en oplossingen aangedragen gekregen. Ik had al bij een psycholoog gelopen en meerdere gesprekken met mijn leidinggevende gehad. Niets hielp en toch dacht ik, ik ga het doen en heb jullie hulp met beide handen aangegrepen.


"Toen ik ging starten met het coachingstraject ging ik ook weer terug naar mijn eigen locatie (werkplek).

Het traject heb ik echt met beide handen aangepakt. Ik wilde het echt anders en dan zal ik er ook alles aan moeten doen om het te veranderen. Ik wilde me niet langer meer laten beïnvloeden door anderen".


Wat gebeurde er toen?

“Toen begon ik het in te zien. Ik ging zien wat mijn eigen rol in het geheel is en ben ik aan mijzelf gaan werken. Ik ben in actie gegaan, zoals jij altijd zei: actie d’r bij.

Ik kreeg verhelderingen en tips en kwam erachter dat het eigenlijk niet aan een ander ligt maar aan mijzelf. Daar ben ik echt achter gekomen en het heeft mij echt enorm geholpen.

Het heeft mij vrijheid gegeven. Heel veel vrijheid en ik heb mijzelf teruggevonden”.


Wat versta je onder vrijheid?

“Ik kan mijzelf zijn. Ik kan een mening hebben en mijn mening uiten. Ik stel mijzelf regelmatig de vraag: wat levert het me op als ik het niet doen, en wat als ik het wel doe. Ik ben niet meer het verlegen kleine meisje. Nee, nu ben ik gewoon mijzelf, écht mijzelf. Ik durf nu conflicten aan te gaan, ik ga het gewoon doen. Ik zeg gewoon wat ik ergens van vind. Soms denk ik; oei nu moet ik iets doen en twijfel maar dan doe ik het wel. Op een gewone rustige manier en ik ben nu duidelijk en eerlijk en het bevalt me heel goed.

Ik wil niet meer anders”.


Wat is het meeste bijgebleven?

“Het verschil van hoe ik binnen kwam en hoe ik eruit ben gegaan. Ik heb echt een enorme groei doorgemaakt en het gevoel is echt fantastisch.

Ik had een afwachtende houding, wist niet wat ik moest doen dus deed ik niets. En nu? Nu doe ik het gewoon en krijg ik rust. Ik zeg nu wat ik ergens van vind en ik word weer creatief. Ik was altijd best creatief maar hoe slechter ik me ging voelen hoe minder ik met mijn creativiteit ging doen. Ik was niet meer tevreden met wat ik maakte en wat ik ging doen, dus deed ik maar niets. Gaandeweg het traject kreeg ik steeds meer de behoefte om bezig te gaan met mijn creativiteit. En toen ben ik mijn creativiteit er weer uit gaan gooien. Ik ben toen bezig gegaan met een creatief dagboek waarin ik schrijf wat ik voel, waar ik dankbaar voor ben en dit alles leuk ik op met tekeningen, plaatjes en teksten. In dit dagboek schrijf ik nog steeds, het geeft me energie”.


“Ik ben echt heel dankbaar dat dit op mijn pad gekomen is en ik heb het met beide handen aangegrepen en het helpt oprecht als je ervoor gaat.

Ik vond het coachingstraject duidelijk, super en het heeft mij echt geholpen. Ik beveel jullie met 1000 punten aan! Het is op een hele andere manier dan als dat je naar een psycholoog gaat. Niks ten nadele van een psycholoog hoor maar deze bevestigen je gevoel en dat doen jullie totaal niet. Hier bij jullie word je een spiegel voor gehouden en dat heeft een mens soms echt nodig".




119 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Aan zet.

bottom of page